چند نکته در باره ذوالجناح»؛
ماهوارهبر جدید ایران

 

 

 

1.   به مناسبت روز فناوری فضایی پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح خبرساز شد. ماهواره‌بر ذوالجناح در قالب پروژه‌ای با نام حضرت فاطمه اهرا(س) اجرا شد. این پرتاب اولین پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح بود. منظور از ترکیبی، ترکیبی از سوخت جامد و مایع است. ما در ماهواره‌بر ذوالجناح برای اولین‌بار از سوخت جامد استفاده کردیم. با این پرتاب برای نخستین‌بار قدرتمندترین موتور سوخت جامد به پرواز درآمد و با این پرتاب به قوی‌ترین موتور سوخت جامد دست پیدا کردیم. ماهواره‌بر در مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع استفاده می‌کند.

2.   این کار با هزینه خیلی کم و در کمترین زمان انجام گرفت. آنچه نمایش داده شد، اولین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر بود. همیشه این بحث بود که چرا وقتی یک محصول تثبیت نشده، ادعای تزریق ماهواره در مدار را مطرح می‌کنیم. عزم ما این بود که فرآیند تحقیقات و گام‌های تثبیت فناوری را طی ‌کنیم. این مسیر به خوبی طرح‌ریزی شده است. این اولین قدم تحقیقاتی ما بود. هدف اصلی در این پرتاب صحه‌گذاری پروازی موتور سوخت جامد بود. هدف ما در این پرتاب عملکرد موتور سوخت جامد - مایع بود. الحمدلله به طور کامل مرحله اول پرواز را انجام داد.

3.   ماموریتی که برای ماهواره‌بر ذوالجناح ، طراحی و تعریف شده، قرار دادن ماهواره‌ای با وزن حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری دایره است. این توانمندی خیلی نزدیک به توانمندی سیمرغ است. هدف‌ ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله‌ای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما همچنین می‌توانیم مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که مجموع وزن‌شان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم. موتور ماهواره‌بر ذوالجناح نسبت به تمامی موتورها حتی موتورهای نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قابلیت ارتقا حدود صد تُن را دارد.

4.   سیمرغ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که ما یک مرحله وسطی به آن اضافه می‌کنیم و به ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سریر تبدیل می‌شود. سریر توانمندی یک تُن در ارتفاع هزار کیلومتری را خواهد داشت و با دستیابی به سریر، سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای وزن‌های کمتر از یک تُن از ذوالجناح استفاده می‌کنیم. ماهواره‌بر ذوالجناح برای محموله‌هایی تا ۲۲۰ کیلو و سریر برای محموله‌های سنگین‌تر است. برای ژئو نیز ماهواره‌بر سروش را خواهیم داشت. بنابراین طبق برنامه‌ریزی ما سه ماهواره‌بر خواهیم داشت. البته از ماهواره‌بر سروش برای پرتاب تعداد زیادی از ماهواره در ارتفاع پایین نیز استفاده می‌شود.

5.   با ماهواره‌بر ذوالجناح می‌توانیم ۱۰ ماهواره مکعبی را در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار بدهیم. در طراحی ماهواره‌بر ذوالجناح و دیگر ماهواره‌برها به این قابلیت رسیدیم تا چند ماهواره را ببریم. طول ماهواره‌بر ۲۵ متر و نیم طولش است و حدود ۵۲ تُن وزن دارد. یک و نیم متر قطر مرحله اول و دوم و یک متر و ۲۵ سانتی قطر مرحله سوم است. تراست ۷۵ تن از آن گرفته‌ایم که قابلیت ارتقاء تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتورهای سوخت جامد است.

6.   در مراحل بالایی ما نیاز به زمان سوزش‌های بالایی داریم، در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز داریم، کنترل‌پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار نیز با استفاده از سوخت مایع بیشتر می‌‌شود. از ویژگی‌های ذوالجناح این است که نیازی به پایگاه پرتاب ثابت ندارد و می‌تواند به صورت متحرک پرتاب شود. امروز بحث منظومه‌سازی با استفاده از ماهواره‌های سبک بسیار متداول است، منظومه‌سازی در فضا لازمه‌اش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان‌پذیر است. موتورهای سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می‌کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژهای بالای موتور سرمازا خواهیم داشت. #

بخشی از مصاحبه سیداحمد حسینی ، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی

جو بایدن؛ برجام؛ تحریم؛ بازی با تحریم‌ها؛ هسته‌ای

ماهواره‌بر «ذوالجناح»

مکرون؛ فرانسه؛ عربستان؛ مذاکره؛ هسته‌ای؛ برجام

ماهواره‌بر ,پرتاب ,ذوالجناح ,سوخت ,جامد ,موتور ,سوخت جامد ,ماهواره‌بر ذوالجناح ,این پرتاب ,از سوخت ,موتور سوخت ,ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح ,پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نمایندگی تعمیر پکیج دیواری بوتان در شیراز مطالعات تخصصی کانی‌شناسی ایران تشک آنلاین A girl from The Middle East شهر علم شیشه اتومبیل هاشم در شیراز وارش ftest اولین روز خدمت